Dendermonde – De stad neemt voor de loketten van de dienst bevolking en burgerlijke stand in het administratief centrum op dinsdag 2 oktober een nieuw ticketsysteem in gebruik. “Hierdoor moet de dienstverlening toegankelijker en efficiënter worden en zullen de wachtrijen verminderen”, aldus Elke Merckx, adjunct communicatieambtenaar.
Aan de loketten staan soms legendarisch lange wachtrijen. “Er zijn in de wachtruimte wel stoelen voorzien, maar eigenlijk moesten burgers tot op heden in de rij blijven staan om hun plaats niet te verliezen. Bovendien stond de rij wachtenden vlakbij de burgers die aan de balie geholpen worden waardoor er weinig sprake was van enige privacy”, aldus Elke Merckx.
Het nieuwe ticketsysteem moet daar verandering in brengen.
Bezoekers melden zich aan de zuil in de wachtruimte aan en kunnen al meteen duidelijk maken voor welk product of welke dienst ze langskomen. Daarna rolt een volgnummer uit de machine. Op de zuil verschijnt ook een lijstje van documenten die aan het loket zullen gevraagd worden. “Via het oproepscherm in de centrale hal wordt u op de hoogte gebracht wanneer het uw beurt is en aan welke balie u terecht kan”, aldus Merckx.
“Het klantenbegeleidingssysteem bevat eveneens een controlesysteem waarmee wij achteraf kunnen nagaan hoeveel bezoekers er zijn geweest, hoe lang ze hebben moeten wachten en waarvoor ze kwamen. Op basis van deze statistische gegevens kunnen wij onze dienstverlening in de toekomst blijven optimaliseren.”