Zoeken

Het geduld van sp.a met de NMBS is op

Dendermonde – Op 13 februari liep voor sp.a de emmer over toen 800 reizigers op de spoorlijn Dendermonde-Brussel vast zaten tussen Opwijk en Asse. Oorzaak was een technisch defect aan een trein.

Tom Bogman, secretaris sp.a Dendermonde en pendelaar van en naar Brussel: “De laatste weken loopt er opnieuw bijna dagelijks iets mis tussen Dendermonde en Brussel: bevroren wissels, afgeknapte bovenleidingen of zoals vandaag een defect treinstel. In het verleden kaartten we al de overbezetting van de treinen aan, nu dit enigszins is verbeterd is er weer wat anders aan de hand. Zowel de spoorlijnen als het rollend materiaal is duidelijk oud en versleten. De NMBS moet zich dringend beraden hoe ze snel op deze lijn de broodnodige investeringen kunnen uitvoeren, desnoods via een spoedprocedure.”

Volgens de Dendermondse sp.a zijn de noodzakelijke investering veel te lang uitgesteld geweest. Er werden in het verleden al nieuwe treinstellen beloofd tegen 2013 maar de Dendermondse socialisten hun geduld is op.

Schepen van mobiliteit Van Malderen: “Openbaar vervoer speelt een belangrijke rol in het mobiliteitsbeleid van de stad. De spoorlijn is ook een belangrijke verbinding van en naar Sint-Niklaas en het Waasland, ook deze mensen staan letterlijk en figuurlijk in de kou. Via mijn sp.a-collega’s in het federale parlement zal ik dan ook vragen om de spoorlijn Dendermonde-Brussel helaas voor de zoveelste keer op de politieke agenda te zetten. Ik zal ook een overleg vragen met de NMBS over de problemen op deze lijn.”

Select 2022Select 2022

Meer nieuws

5 reacties

  1. N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze eist betere onderhoud en dienstverlening van Lijn 60 tussen Brussel-Dendermonde
    Juist één jaar na de aangekondigde betere dienstverlening van De Scheemaeker is de toestand op lijn 60 tussen Brussel-Dendermonde in erbarmelijke toestand. In week 5 van het nieuwe jaar laat de dienstverlening zich op onze lijn kennen:
    – Afgelopen maandag 31/1 was er een nationale staking, ten gevolge van de nieuwe besluitsvorming van Di Rupo I. De vakbonden konden zich niet vinden in de pensioensregelingen en besparingen van de nieuwe regering.
    – Woensdag 1/2 laatst leden was er een wilde, onaangekondigde staking van de treinbegeleiders in Brussel-Zuid omwille van de verhuisplannen van het personeel over een afstand van 200 meter…
    – Daarnaast zorgde op woensdag ook de koude temperatuur voor problemen aan de infrastructuur: door een kapotte bovenleiding werd het ochtendverkeer op lijn 60 ernstig verstoord met vertragingen van langer dan een uur tot gevolg. De communicatie was erbarmelijk en zelfs railtime weigerde op een bepaald moment om nog langer vertragingen mede te delen op hun website. Vele niet geïnformeerde pendelaars stonden aan temperaturen van -6,5°C meer dan een uur in de kou te wachten. Niet alle halten zijn immers voorzien van een station en bovendien waren niet alle stationsgebouwen open om in te schuilen voor de kou.
    – Donderdag 2/2 waren er opnieuw problemen aan de infrastructuur tussen Opwijk en Merchtem met opnieuw vertragingen.
    – Vrijdag 3/2 was de trein van 7u15 in Lebbeke naar Brussel-Zuid beperkt tot het station van Bockstael. Daarna reed de trein verder naar Station van Schaarbeek, 2 treinen komende van Brussel-Zuid waren afgeschaft omwille van problemen in Brussel-West of hadden vertraging omwille van koperdiefstallen.
    De staking van maandag 31/1 was wel goed op voorhand aangekondigd, waardoor de werknemers en werkgevers alternatieven konden voorzien. Het is echter de samenloop van omstandigheden die deze week hels heeft gemaakt voor de pendelaars op lijn 60. Zij houden hun hart vast voor de rest van de winter.
    Bovendien zijn vele rijtuigen op lijn 60 verouderd en laat de verwarming het vaak afweten, waardoor de treinreigers ook op de trein niet van de koude verlost zijn.
    N-VA Lebbeke: “ wij pleiten ervoor dat, in afwachting van de geplande vernieuwingswerken, de oude treinstellen nagekeken worden en waar nodig hersteld en dat de leidingen van de treinen met regelmaat nagekeken en hersteld worden en voortaan voor de winter getest worden op hun bestendigheid tegen winterweer. Daarnaast pleiten wij voor een duidelijkere en eerlijkere communicatie naar de treinreiziger: het tijdig melden van grote vertragingen en afgelasting van treinen dient prioritair te zijn bij vriestemperaturen, zodat pendelaars niet onnodig de kou trotseren en eventueel op een later tijdstip terug kunnen komen.
    Om onze eisen kracht bij te zetten, zullen wij bij de NMBS een klacht indienen tegen de huidige praktijken. Wij raden elke benadeelde pendelaar aan om zijn opmerkingen ook door te geven aan de ombudsman van de NMBS.”
    Voor N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze,
    An Vervliet – Secretaris en trein gebruiker N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze
    Duncan Braeckevelt – treingebruiker N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze
    Pieter Paul Moens – treingebruiker N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze

  2. Ter informmatie: N-VA bestuursleden vanLebbeke – Denderbelle- Wieze, die dagelijks naar Brussel pendelen gaven op 4 februarie reeds hun ongenoegen te kennen over de toestand van de spoorwegen en de dagelijkse vertragingen. Zij kondigden ook aan een klacht te zullen neerleggen bij de NMBS.

  3. @Karel en N-VA: Goed zo! Hoe meer draagvlak deze oproep krijgt hoe beter. Schepen Van Malderen heeft intussen ook een brief geschreven aan de heren Marc Descheemaecker, Sabin S’heeren en Luc Lallemand met de vraag voor een (dringend) overleg.
    @Rony: Ik ben secretaris van sp.a Dendermonde en parlementair medewerker van Bart Van Malderen. Het onderwerp lijkt mij dus goed aan te sluiten bij mijn leest.
    @Gino: 😉

Geef een reactie