Zoeken

Politieke eensgezindheid over noodzaak N41

Dendermonde – Alle gemeenteraadsfracties scharen zich achter de doortrekking van de N41. Na de gemeenteraad van woensdag 18 november ondertekenden ze een brief die pleit voor een zo snel mogelijke doortrekking richting Aalst. Daarmee geven CD&V/N-VA, sp.a, Vlaams Belang, Open VLD en PLUS te kennen dat ze akkoord gaan met de hoofd- en nevendoelstellingen van het PRUP ‘Secundaire wegverbinding tussen Aalst en Lebbeke (N41)’ zoals die in een startnota staan beschreven. Zij ondersteunen bovendien de vraag naar een bijkomende studie met betrekking tot de afwikkeling van het vrachtverkeer. Door de doortrekking moet de mobiliteit in de stad en de regio sterk verbeteren en moeten enkele dorpskernen ontlast worden van druk en zwaar verkeer.

De brief is gestuurd aan de gouverneur en de Bestendige Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen, alsook aan de Vlaamse minister-president Peeters, Vlaams minister van openbare werken Crevits en Vlaams minister van ruimtelijke ordening Muyters.

Select 2022Select 2022

Meer nieuws

3 reacties

  1. Het is eenvoudig ja te knikken als de N41 een ver van mijn bedshouw is. Pas als de N41 in de achtertuin van de schepenen of de burgemeester passeert zal men neen stemmen en spoedig ageren.
    Denderbelle wordt in 2 gesplitst en een natuurgebied wordt bedreigd en heeft geen ecologische waarde meer met de N41.
    De N41 zal niets oplossen in Dendermonde…het is een lange wapper bedoening waar enkelen reeds hun zakken gevuld hebben om met een Dendermonds plan te komen dat van weinig realiteit getuigt.
    Een ring rond Dendermonde is misschien noodzakelijk maar dan op een ruimere basis.
    Hetzelfde gebeurt nu met de gevangenis…in het industriepark moet er voldoende ruimte zijn voor dergelijk project en niet op of rond een historisch waardevol en een natuurvolle omgeving. Een oprit langs de dender maakt de leefbaarheid daar teniet.
    Beter dan kunstwerken te plaatsen die geen nut hebben zou men beter werk maken van bescherming van waardevolle sites…

  2. De N41 gaat wel iets oplossen. Nu moet er heel wat verkeer over de Mechelsesteenweg, Noordlaan, Stwg van Aalst, Oudegemsebaan en de Ouburg richting Aalst. Met de doortrekking van de N41 en de nodige aansluitingswegen voor Desso en VPK Oudegem zou dat betekenen dat al het doorgaand verkeer niet op bovenstaand traject moet en daar de verkeersdrukte zal afnemen. Zeker wat betreft de bedrijven die op de N41 worden aangesloten zal het resultaat merkbaar zijn voor de omwonenden. Vrachtwagen van Desso hoeven niet meer door de Serbos te rijden en de vrachtwagens van het VPK Oudegem hebben het centrum van Oudegem niet nodig. Niet voor niets dat er plannen op tafel liggen om Oudegem terug een dorpskern te geven, wat nu niet mogelijk is omdat het dorp in twee gesneden is door deze drukke weg. Een weg die trouwens heel wat scholen passeert met regelmatig ongevallen als gevolg en niet enkel hier maar ook in Gijzegem hebben ze grote problemen. Blijkbaar zijn mensenlevens niet meer belangrijk voor sommige die liever een boom gaan knuffelen dan levens te redden. En terwijl ik dit bericht heb getypt heeft het hele huis hier al meermaals op zijn grondvesten getrild door zware vrachtwagens die hier veel minder moeten passeren als de N41 hier ligt.

  3. Ik ben ook groen liefhebber, maar aan die klucht die er nu dagelijks heerst in Dendermonde moet toch eens een einde komen.
    Op sommige momenten van de dag 20 tot 25 minuten staan aanschuiven aan de kruispunten in Dendermonde voor een afstand van nog geen 3 km, dat is er over.
    Ik weet ook wel dat ze in Dendermonde niet al te snugger zijn als het op mobiliteit komt.
    Er zijn veel te weinig bruggen, wie over de dender of de schelde moet, moet via Dendermonde.
    Zo krijg je natuurlijk een van de drukste knooppunten van de streek.
    Er is ooit een doortrekking voorzien dat ze er dan ook mee doorgaan.

Geef een reactie