Dendermonde – Vlaams minister-president Kris Peeters stelde op 25 februari de resultaten voor van het onderzoek naar de toestand van het winkellandschap in Vlaanderen. “De gegevens maken duidelijk dat handelszaken die fysieke goederen of diensten aan de consument leveren, zogenaamde detailhandel, in heel Vlaanderen voor grote uitdagingen staat”, melden de onderzoekers.
“Uit de cijfers over Dendermonde kan worden geconcludeerd dat, in tegenstelling tot eerdere vaststellingen, de eigen inwoners zich wel degelijk verbonden voelen met de lokale commerciële voorzieningen”, laat burgemeester Piet Buyse weten.
“Zo besteedt een Dendermondse inwoner maar liefst 93,9% van zijn totale budget voor dagelijkse goederen in Dendermonde. Ook voor mode, vrije tijd, elektro,… mogen we vaststellen dat Dendermondse inwoners gemiddeld een groter deel van hun budget in eigen stad spenderen dan andere Vlaamse inwoners in hun respectievelijke stad of gemeente. Dat is alvast goed nieuws.”
Dirk Abbeloos, schepen van middenstand: “De Dendermondse inwoners weten dus dat Dendermonde een aangename winkelstad is. De uitdaging voor de lokale handelaars en het lokale handelsbeleid bestaat er in om ook niet-inwoners hiervan te overtuigen. Om dit te verwezenlijken is het van cruciaal belang dat alle partijen die de attractiviteit van Dendermonde willen verhogen, zich verenigen en samen concrete acties uitwerken. Het stadsbestuur van Dendermonde zal hier graag een ondersteunende rol spelen”.
Het minder goede nieuws is dat de onderzoekers ook vaststelden dat de leegstand in de winkelsteden blijf stijgen (gemiddeld 11% van de winkels) en steeds meer handelszaken naar de rand van de stad verhuizen. De oplossing volgens de onderzoekers is meer te focussen op kwaliteit en minder op kwantiteit.