Hij werkte al mee aan de ommegangen van 2000 en 2010 maar op zondag 29 mei is Patrick Segers voor de eerste keer volwaardig regisseur van de Ros Beiaardommegang. Met zijn medewerkers en de tweeduizend figuranten belooft Patrick een grootse en emotionele triomftocht van Ros Beiaard. “De Dendermondenaars en hun genodigden hebben er al te lang op moeten wachten Het is nu echt wel het moment.”
Patrick werd geboren in Duitsland waar vader Segers beroepsmilitair was. Ook al had de familie zijn roots in de Denderstreek, toch wees na zijn studies Politieke Wetenschappen niets erop dat de Grûete Mannen, laat staan Ros Beiaard, zijn pad zouden kruisen. Maar Patrick kwam in 1999 terecht op de toeristische dienst van Dendermonde waar hij projectmedewerker voor de ommegang van 2000 werd. Tien jaar later was hij de regieassistent van Franki Hervent die toen zijn derde ommegang regisseerde.
“Bij Franki liep ik een goede leerschool. Maar stoetenbouwers willen steeds beter doen. Als regisseur moet men een verhaal vertellen en in het scenario moeten alle ingrediënten van dat verhaal worden ingepast. In de vorige ommegangen lag de focus op de sage van Ros Beiaard, nu breiden we het verhaal uit met de geschiedenis van de stad met bijzondere aandacht voor de tijd van de Bourgondiërs”, belooft Patrick Segers, ondertussen diensthoofd toerisme, een stuk vernieuwing.
“Uiteraard blijven de Grûete Mannen en natuurlijk Ros Beiaard voor de ware Dendermondenaar het belangrijkst. Hij wil zijn Peirt ontmoeten. Ros Beiaard brengt gezindheden en generaties bij elkaar. Deze ommegang wordt nog emotioneler dan het in 2020 al geweest zou zijn”, voorspelt de regisseur een ommegang waarin bijvoorbeeld bij de wagens door het dubbele corona-uitstel extra aandacht kon gaan naar details. “We worden het eerste evenement in openlucht met zoveel publiek, de start van een zomer boordevol evenementen. Er is nog nooit zo hevig toegeleefd naar de ommegang. Dendermonde bewees dat geduld een mooie, maar moeilijke deugd is.”
Patrick Segers beseft dat de Ros Beiaardommegang de referentie is voor alle andere historische stoeten in Vlaanderen. En dat hij er nog meer dan zijn voorgangers, met alle moderne en technologische middelen, een levende ommegang kan van maken. “Het dubbele uitstel leidde tot verschillende initiatieven zoals de paardenkoppen, tentoonstellingen en de foto’s op canvas aan de Hollandse Kazerne. Maar nu is het tijd voor de ontmoeting met Ros Beiaard en zijn entourage. De ommegang wordt een bevrijdingsfeest waarvoor misschien wel honderdduizend fans naar het stadscentrum komen.” De druk op de regisseur en zijn medewerkers is groot.