Zondag 29 mei leidt Patrick Heirbaut met de imposante Ros Beiaardharmonie het fiere Ros Beiaard in triomftocht door de stad. Als dirigent beseft Patrick beter dan wie ook het belang van de harmonie voor de ommegang. De Ros Beiaardharmonie zorgt voor het ritme, voor de sfeer en voor een extra portie weemoed. Net als al zijn muzikanten voelt Patrick Heirbaut het Ros Beiaard in elke vezel van zijn muzikale lijf.
Patrick Heirbaut werd door de muziekmicrobe besmet toen hij twaalf was. Via verschillende academies werd hij een begenadigd saxofonist en klarinettist. In 2000 speelde hij tijdens de Ros Beiaardommegang de baritonsaxofoon in de Ros Beiaardharmonie. François De Ridder was toen dirigent. Drie maanden later moest De Ridder wegens de gezondheid het dirigeerstokje neerleggen en leidde Patrick in feite onvoorbereid de harmonie tijdens Katuit. In 2001 werd Patrick Heirbaut officieel aangesteld tot dirigent van de Ros Beiaardharmonie.
Heirbaut erfde ook het dirigeerstokje van de Muziekkapel van de Brandweer. Met het diploma van het conservatorium kon hij hoge eisen stellen aan zijn muzikanten. “Vroeger speelde men voor de gezelligheid en de sfeer in de Ros Beiaardharmonie, vandaag moeten alle muzikanten er een partituur kunnen lezen. Van ons wordt kwaliteit verwacht. De Ros Beiaardharmonie is immers de officiële muzikale ambassadeur van de Ros Beiaardstad Dendermonde”, geeft Patrick heirbaut de huidige en toekomstige muzikanten mee.
De Ros Beiaardharmonie is samengesteld uit muzikanten die actief zijn in de regio Dendermonde. “Vroeger was de harmonie samengesteld uit muzikanten die allemaal uit Dendermonde kwamen. Dat is nu niet meer mogelijk. Voor de jaarlijkse Katuit en voor de Ros Beiaardommegang hebben we telkens ruim honderd muzikanten nodig. En gezien de eisen moeten we wel rekenen op muzikanten uit de wijde regio. Dat lukt trouwens perfect. Er is een wachtlijst met tientallen muzikanten.”
De Ros Beiaardharmonie speelt tijdens de ommegang onafgebroken het Ros Beiaardlied. Patrick Heirbaut haalde uit de aloude partituur een aantal tegenstrijdigheden. De muzikanten kunnen aan het werk. “Alle instrumenten zijn belangrijk maar de trompetten spelen letterlijk en figuurlijk de toonaangevende rol. Zij zorgen voor de body en voor de sonnerie. Het Ros Beiaardlied is eenvoudig van partituur maar moeilijk met het juiste gevoel te spelen. Men moet in elke vezel van zijn lijf Ros Beiaard voelen”, weet Patrick Heirbaut. Op zondag 29 mei kunnen Ros Beiaard en de tienduizenden aanwezigen rekenen op de Ros Beiaardharmonie. Zij geeft het ritme en zorgt voor nog meer enthousiasme, begeestering en animo.