Dendermonde – Lisa Roels en Marnix Verhulst uit Dendermonde veroveren met hun unieke truien en t-shirts bedrukt met herkenbare dialectwoorden na Vlaanderen nu ook Nederland. Sinds kort worden ze ook aangeboden in een veertigtal Nederlandse steden.
Hoe ben je op het idee gekomen om t-shirts te bedrukken met dialectwoorden?
Marnix: “Ik zag steeds vaker mensen die zich door middel van hun kledij bij een bepaalde groep gingen aansluiten. Het gaat dikwijls om een kleinere groep mensen. Onze missie is om deze verschillende groepjes met elkaar te verenigen dankzij hun gezamenlijk dialect.”
Hoe verklaar je de belangstelling voor je truien en t-shirts?
Marnix: “Het dialect is in onze ogen iets meer naar de achtergrond verdwenen, maar het is natuurlijk nooit echt weggeweest. Het dialect is nog altijd iets wat de afkomst van een persoon kenmerkt en een bevolking kenmerkt. Laat een rasechte Brusselaar tegen een West-Vlaming praten en ze zullen elkaar maar moeilijk begrijpen. Het is leuk om te zien dat er zoveel vertakkingen zijn bij een taal.”
Heb je eventueel een idee wie je klanten zijn?
Marnix: “Onze klanten zijn werkelijk van alle leeftijden. Zowel oudere mensen als de jonge garde zijn fier op hun afkomst en pronken maar al te graag met hun afkomst op hun borst. Zeker carnavalisten, die op een bepaalde manier toch een beetje leven voor hun stad, vinden onze kledij geweldig. In Aalst gaat al bijna drie jaar onze kledij er als zoete broodjes over de toonbank. Maar ook onder andere Dendermonde, de West-Vlaamse steden en Mechelen doen het goed bij ons. Binnenkort vindt de Ros Beiaardommegang plaats en dus verwacht ik dat het samenhorigheidsgevoel en de fierheid in Dendermonde nog zal groeien. Het is tenslotte toch iets om trots op te zijn!”
Op welke basis neem je een nieuw ‘woord’ of een nieuwe uitdrukking op in je collectie?
Marnix: “Mensen kunnen via de website woorden insturen die ze leuk vinden en graag op een sweater of t-shirt bedrukt zouden zien. Natuurlijk vang je ook op de straat zelf wel heel wat woorden op.”
Wat brengt de toekomst?
Marnix: “We zijn op drie jaar tijd al immens gegroeid. We richten ons in België op 35 steden en sinds kort ook op 40 Nederlandse steden. Naast de sweaters en t-shirts ook andere zaken aanbieden, is misschien net iets van het goede teveel. We houden het bij textiel zodat we creatief en kwalitatief sterk uit de hoek kunnen blijven komen.”
Meer info: www.intdialect.com