Zoeken

Fietsersbond wil concrete acties voor veiliger Sint-Gillislaan

fietsersbond

fietsersbond

Sint-Gillis – “Fietsen op de Sint-Gillislaan is een hele onderneming, ook ruim een jaar na het dodelijke ongeval in december 2015”, stelt Pieter Claeys, voorzitter van Fietsersbond Dendermonde. “Na het ongeval was de verontwaardiging groot in Dendermonde. Fietsersbond Dendermonde startte een petitie die in amper enkele weken tijd onderschreven werd meer dan duizend mensen.”

Pieter Claeys: “Het was ook Fietsersbond Dendermonde die, gesteund door diverse lokale handelaars, de bevoegde instanties zoals Agentschap Wegen en Verkeer, stad Dendermonde, politie bijeenbracht en een omstandig advies voorlegde – is dat trouwens geen taak van de wegbeheerder bij elk dodelijk ongeval?“

“Onze voorstellen omvatten onder meer een zone 30, fietssuggestiestroken, rugdekking, flitspalen, een fietsopstelstrook aan elk verkeerslicht, aangepaste inrichting van het kruispunt met de N41, controle op de doortocht van zware vrachtwagens, sensibilisering, …”

“Vandaag, exact 1 jaar na dit overleg, staan we nauwelijks verder: waar het fietspad eindigt, staduitwaarts aan het kruispunt met de Weggevoerdenstraat, is een strook van zowat 20 meter geschilderd om automobilisten duidelijk te maken dat er fietsers op de rijweg komen. Deze minuscule ingreep, hoe belangrijk ook, is de énige maatregel die AWV genomen heeft. On-be-grij-pe-lijk.”

Wat moet beter?

“Een paar weken geleden stond de lichtkrant van de politie aan de spoorwegbrug: het aantal letselongevallen voor de Sint-Gillislaan is van 12 in 2015 opnieuw gestegen naar 13 in 2016. Met daarna de boodschap: “dat moet beter!”

“Maar wie moet beter?”, vraagt Pieter Claeys. “We hopen maar dat die boodschap in de eerste plaats gericht is aan de Vlaamse overheid die in gebreke blijft. De Sint-Gillislaan en de Heirbaan zijn gewestwegen waarvoor AWV bevoegd is. Na ons constructief overleg in februari 2016 gingen zij enkele suggesties onderzoeken. Ze vermeldden ook dat er een algemene Vlaamse beleidslijn in opmaak was. Sindsdien radiostilte. Behalve die ene strook verf van 20 meter, dus.”

Lebbeke doet beter

Pieter Claeys: “In buurgemeente Lebbeke daarentegen zijn in 2013, langs dezelfde gewestweg, en op aandringen van het gemeentebestuur, fietssuggestiestroken aangebracht op de Brusselsesteenweg. Volgens recente cijfers van het gemeentebestuur bewijzen die stroken ruimschoots hun nut: 99% van de automobilisten respecteert er de maximumsnelheid. Vóór de heraanleg waren dat er amper 15%. Wie weet hoeveel ongevallen daardoor vermeden zijn?”

Concrete acties

Gezien de tergende traagheid – na alweer minstens 13 letselongevallen op dit traject – vindt de Fietsersbond het tijd om enkele Vlaamse parlementsleden uit onze regio aan te schrijven om het aanslepend probleem van de fietsveiligheid in het centrum van Sint-Gillis aan te kaarten bij minister Weyts.

“Tegelijk hebben we ook een paar vragen voor het stadsbestuur van Dendermonde”, aldus Claeys.

“In juli vorig jaar stuurde het stadsbestuur een brief naar AWV over dit dossier. Nu nog eens 8 maanden later vragen wij van het stadsbestuur ook actie op het terrein: de zijstraten van de Sint-Gillislaan en de Heirbaan zijn immers gemeentewegen.”

“Laat ons niet langer wachten om de beloofde fietsstraat uit het mobiliteitsplan in de Potiaulaan in te voeren. En laat ons meteen de invoering van een zone 30 of fietssuggestiestroken overwegen. En dat circulatieplan. Door zelf de nodige daadkracht te tonen, maak je AWV duidelijk dat het menens is met deze straat en deze (deel)gemeente: Dendermonde, fietsstad in woord en daad.”

Select 2022Select 2022

Meer nieuws