Dendermonde – Met raamaffiches en de website www.reddendermonde.be doen handelaars van het stadscentrum een oproep om het mobiliteitsplan van het stadsbestuur te herbekijken.
“Deze website is (ook) ontstaan wegens de noodzaak om tijdig inwoners en bestuurders toelichting te geven over bepaalde plannen die onherstelbare schade zouden kunnen toebrengen aan onze prachtige stad”, aldus de initiatiefnemers. “Op woensdagavond 21 maart om 20 uur zal de gemeenteraad immers stemmen over het Mobiliteitsplan (beleidsplan), dat zal bepalen of onze stad nog een mooie toekomst zal hebben of niet.”
“Indien de plannen ongewijzigd worden goedgekeurd dan kunnen ze onze handelaars laten failliet gaan, daar bestaan voorbeelden genoeg van uit andere gemeenten, vermits onze handelaars niet kunnen overleven in de door de stad gewenste omgeving zonder auto’s: dat hebben de autovrije winkelweekends in december 2011 reeds in de praktijk bewezen. (..) Anders gezegd: de centrumwinkels zouden zo’n 70% van hun (auto)klanten moeten verliezen in een autovrij/autoluw concept: wie kan dat overleven? De stadsplannen zijn ook ondemocratisch omdat een kleine minderheid, namelijk voetgangers en fietsers, de baas zou worden in het stadscentrum (zie MINT-posters), waarbij auto’s worden weggepest. Echter, in een verkeersvriendelijk centrum (zone 30km/u) kan iedereen verdraagzaam samenleven: voetganger, fietser en automobilist zijn dan happy together!”
7 reacties
Toen de plannen voor een autovrije Grote Markt realiteit werden, schreeuwde de middenstand moord en brand. Ze gingen allemaal failliet gaan. Enige jaren en vele festiviteiten en grote terrassen later, wordt er niet meer geklaagd. Integendeel…
Max 200 m van je auto richting winkels stappen als je gaat winkelen?? Belachelijk gewoon.
De parking bovenop de bibliotheek is praktisch altijd leeg.
Vandaar ben je via het sas op 10 min in de Brusselse straat.
een stadskern zonder auto’s is veeeeeel gezelliger, daarom winkel ik niet graag in Dendermonde, zeker niet met kinderen! Vele steden hebben verkeersvrije winkelstraten, het is gewoon een kwestie van gewoonte om je benen nog ns te durven gebruiken. Is het niet hypocriet om met de auto voor de deur van de winkel te willen staan, vervolgens met de auto naar het fitnesscenter te rijden om daar wat te gaan sporten?
Misschien zou het al eens een goed idee zijn,als de parkeerplaatsen op de vest alleen gebruikt zouden worden door klanten van de winkels, en niet door de winkeliers en hun personeel.
Zo zou je een kleinere parkeer gelegenheid kunnen organiseren, met een goede in en uitrijd mogelijkheid.
Daarmee vermijd je het gedraal van auto’s op de vest, en kan je zeker een heel stuk van de stad autoluw maken, en dat maakt het winkelen een stuk leuker.
want hoe vervelend is het om je auto eerst niet kwijt te kunnen, om daarna bij het winkelen alsmaar geplaagd te worden door andere dralende (en stinkende) auto’s.
Bovendien kan de gemeente dan makkelijker en gerichter parkeer gelden heffen, en dat is dan weer goed voor verdere ontwikkeling van de binnenstad en winkelgebied, want de vandaag alom tegenwoordige zuinige winkelier zal dat niet doen, of toch niet verder denken dan alleen zijn eigen winkeltje en klanten.
Tot nu toe kan je van de huidige middenstanders niet meer verwachten dan gemopper, gedram, maar zeker geen visie over hoe het aantrekkelijk te maken voor mensen die graag eens door de stad zwieren op zaterdag middag.
Zo lees ik het toch op hun website en in eerdere stukjes in de kranten.
het word tijd voor een echt goed plan voor de leefbaarheid van de stad, en dat zal toch de gemeente, of het bestuur moeten doen.
Van winkeliers kan je dat niet vragen, die hebben te veel andere en eigen belangen bij ontwikkeling.
Vooral veel eigen belang, wat ze dan zakelijk noodzakelijk vinden.
En dat is heel wat anders dan wat de gewone burger wil.
wie is meerderheid en wie minderheid?
erg jammer dat de handelaars op infovergaderingen (en blijkbaar ook nadien met hun zgn. “burgerinitiatief”) moord en brand schreeuwen en zich organiseren en voordoen alsof zij de grootste en belangrijkste groep zijn.
Mits enkele maatregelen – waarvoor stad en middenstand perfect kunnen samenwerken – zou winkelen in de binnenstad voor heel wat groepen weer een pak aantrekkelijker worden en de minder inkomsten door autoverkeer compenseren.
Helaas was het autovrij maken vd eindejaarsinkopen misschien geen geweldig idee, zoiets gebeurt als proefproject beter in de zomer …
Enkele voorstellen::
– veel meer en veel betere / stevigere fietsenstallingen op de Oude Vest (fietsers spenderen inderdaad per keer minder geld in de winkels die ze bezoeken, maar ze winkelen wel vaker per week. Slotsom: geen minderopbrengsten.)
– busvriendelijke herinrichting vd binnenstad (rond punt oude vest, muurtjes aan Belgica) kan ervoor zorgen dat De Lijn op termijn een buslijn door het (autoluwe) kernwinkelhart vd stad stuurt, ideaal voor oudere bezoekers
– home delivery service: gezien fietsers en busgebruikers minder makkelijk grote spullen naar huis kunnen meenemen zou u die grote aankopen (tegen een beperkte vergoeding) kunnen bundelen en naar de aankopers brengen, bv. na elke zaterdag.
– uitbreiding van de kinderopvangservice tijdens het winkelen – geweldige service is dat!
– winkelkarren ter beschikking stellen vd bezoekers, zodat ze hun aankopen vanaan de Oude Vest bv. naar de randparkings kunnen vervoeren, met een waarborgsysteem, zoals ook bij supermarkten. Deze winkelkarren kunnen standaard gestald worden aan die parking (misschien wil de stad hier wel aan bijdragen)? Het zou het begin kunnen zijn van een nieuwe merknaam: “het grootste shopping center van Vlaanderen: kernwinkelhart Dendermonde!”
@pt
Even uit interesse, wat verstaat u onder de uitbreiding van de kinderopvangservice tijdens het winkelen? Hebt u suggesties om deze service te helpen? Want er wordt amper, en meestal zelfs geen gebruik van gemaakt.
Naar mijn bescheiden mening zijn de winkelstraten in Dendermonde veel te breed om hier autovrije winkelstraten van te maken. Ik begrijp de winkeliers volledig. Er zijn natuurlijk heel wat alternatieven van volledig zone dertig tot eenrichtingsverkeer en versmalling door aanplantingen met groen, … Volledig verkeersvrij is voor Dendermonde niet haalbaar. Misschien is samen zitten met enkele alternatieve burgers, winkeliers en echte verkeersdeskundigen een oplossing.