Dendermonde – Het is al enige tijd stil rond het Dendermondse hiphopduo Nasta & NiZ. Na anderhalf jaar opgetreden te hebben op diverse podia in Vlaanderen en Nederland, besloten ze even uit de spotlights te treden. Achter de schermen werkten ze echter hard onder hun label Beatville. Ze produceerden het album Niks dat kapot gaat van het Gentse hiphoptalent Prev. Wij willen weten hoe hun nieuwe rol hen bevalt.
Niels “NiZ” Van Malderen: “Die beslissing heeft onze de ruimte gegeven om zowel op creatief gebied als technisch verder te kunnen evolueren. In de tussentijd hebben we naast de productie van het album van Prev ook een song voor WIM & Nupster afgewerkt. Dat was samen met LC Moraïs van Eurosong. De eerste nieuwe Nasta & NiZ-tracks liggen ook als klaar en we verwachten onze volgende plaat eind 2011 te kunnen voorstellen.”
Filip “Nasta”Korte: “Het album Niks dat kapot gaat van Prev is na ons eigen album het eerste dat we uitbrengen onder het label Beatville. Wanneer we met andere mensen samenwerken bekijken we alles eens uit een ander perspectief en dat werkt verrijkend. Op het album staan ook enkele Dendermondse muziekanten en stemmen. Vissen in de Dendermondse vijver heeft ons in het verleden reeds knoerten van karpers opgebracht.” (lacht)
Koen Verbrugge is met zijn album Niks dat kapot niet meer aan zijn eerste worp toe. Met de hiphopformatie Rijmtechniekers staat hij al tien jaar op de planken. Vanwaar het idee om een soloplaat te maken?
Koen “Prev” Verbrugge: “Misschien een beetje lullig om dit te antwoorden, maar ik heb niet echt het gevoel dat dit een solo-album is. Van in het begin werkte ik met Nasta & NiZ als producers en zij waren over de hele lijn zeer aanwezig. Het voelt alsof ik zowel scenarist als acteur was, terwijl de Beatville-boys de soundtrack en de regie op zich namen. Er zijn nu eenmaal verhalen waar je geen twee vertellers nodig hebt. Niks dat kapot gaat is zo’n verhaal dat beter werkt met slechts één hoofdrolspeler. Dat past beter in het concept van het album denk ik, maar het album op zich was echt wel teamwork.”
Volwassen
Sla je een andere richting in dan met de platen van de Rijmtechniekers?
Koen: “Het is eigenlijk altijd de bedoeling om voor elk album iets nieuws te creëren. Dat ik deze keer nauw kon samenwerken met nieuwe mensen die de visie deelden helpt alleen om het onderscheid nog groter te maken. Een van mijn jeugdidolen, Nas, schreef vroeger dat hij in plaats van albums die elkaar opvolgden telkens opnieuw aparte projecten zou maken. Dat is iets wat ook ik beoog. Waar Rijmtechniekers zeer maatschappelijk, ruw en ietwat politiek was, is het project met Beatville zeer intimistisch menselijk, melodieus en muzikaal. Het vloeit allemaal uit dezelfde pen dus je zal stijlelementen herkennen, maar in zijn opzet is het een compleet andere groove dan wat ik met Rijmtechniekers of met Het Verdikt deed. Een groove waar de Rijmtechniekersfans zeker hun genot aan zullen hebben, maar die ook mensen daarbuiten zal aanspreken.”
Wat was je grootste invloed bij het schrijven?
Koen: “Ik schreef dit album rond de periode dat ik afstudeerde in het hoger onderwijs. Een periode waarin je eindelijk aan het echte leven begint. Dat is dan ook grotendeels het thema van deze plaat: hoe kleine jongentjes vandaag groot worden. Het was voor mij, zoals voor velen in mijn omgeving, een periode waarin je veel dromen wil verwezenlijken, maar waarin je even goed een paar keer tegen het dek gaat. Veel vrienden van me zaten met zeer gelijkaardige vragen: ga ik de ideale job vinden? Ga ik de ideale partner houden? Waar ga ik nu uitkomen tegen de tijd dat ik settel? Dit is een verhaal dat moét verteld worden, al was het maar om de oudere generaties inzicht te geven in onze keuzes. Op die manier is het een zeer menselijk album dat weliswaar door mij geschreven werd, maar dat eigenlijk uit de levenservaringen put van een hoop mensen rondom mij. In de periode voor dit album verloor ik bovendien een goede vriend en eindigde een relatie. Die vergankelijkheid in een periode waar de toekomst openligt inspireerde me tot de plaat.”
Bij je cd-release in Zenith word je geflankeerd door de straffe headliners U-NIQ en Winne. Een eer om met hen op te treden of schrik dat jouw werk hierdoor in de schaduw zal staan die avond?
Koen: “Het is altijd een eer om met dergelijke namen op het podium te staan. Ik ben zelf geen rookie meer als het op shows neerkomt. Uiteindelijk sta ik toch al tien jaar op de planken en heb ik enig zelfvertrouwen als het op shows rocken aankomt. Dat ik mijn ding kan doen met een legende als U-NIQ en een titelhouder als Winne maakt de avond alleen mooier. Ik kijk bovendien ook uit naar de performance van Spreej, een jonge Gentse rapper met enige flair. Op die manier linken we verleden en toekomst van de Nederlandstalige hiphop in één mooie avond.”
Het album Niks dat kapot gaat wordt op 18 maart voorgesteld in Zenith.
Meer informatie: www.jhzenith.be, www.niksdatkapotgaat.be/, www.beatville.be/