Dendermonde – Vandaag bezochten liefst 40 Nederlandse ziekenhuisdirecties het AZ Sint-Blasius. De delegatie bestudeerde de resultaten van een nieuwe innoverende managementtool waarbij de verschillende ondersteunende diensten in het ziekenhuis zich ertoe verbinden om meer kwaliteit af te leveren.
“AZ Sint-Blasius introduceerde als eerste Belgisch ziekenhuis ‘Service Level Agreements’ en liet tevens de eerste resultaten evalueren door de Vlerick Leuven Gent Management School. Deze tool leidt tot meetbaar betere zorg”, zegt Dominique Potteau, communicatieverantwoordelijke van het AZ Sint-Blasius.
“Een service level agreement is een overeenkomst tussen een dienstverlener en een klant over het minimaal aanvaardbare dienstverleningsniveau. De overeenkomst wordt gebruikt om de kwaliteit van de interne dienstverlening in een organisatie te optimaliseren, en als gevolg hiervan ook de kwaliteit van het eindproduct. Ook in ziekenhuizen wordt de kwaliteit van de patiëntenzorg meer dan ooit beïnvloed door de ondersteunende dienstverlening.”
In het AZ Sint-Blasius werden reeds tientallen van dergelijke overeenkomsten onderhandeld en afgesloten tussen enerzijds ondersteunende diensten (bv. medische beeldvorming, apotheek, revalidatie, voeding, schoonmaak,…) en anderzijds de interne klanten (de zorgunits)
“Het doel en de meerwaarde is het optillen van de kwaliteit van de medische en verpleegkundige zorg”, zegt Hugo Casteleyn, algemeen directeur van het AZ Sint-Blasius. “Alle managementinzichten en -technieken die we in ons huis introduceren, moeten bijdragen tot die uiteindelijke doelstelling: klinische performantie. Het voordeel voor de patiënt is steeds onze maatstaf.”
Het AZ Sint-Blasius wil haar ervaring en verworven kennis verder delen met andere zorginstellingen en organiseert op 29 november in samenwerking met de Vlerick Leuven Gent Management School in het ziekenhuis een symposium voor Belgische ziekenhuisdirecties en academici.