De herinrichting van de stationsomgeving roept bij de N-VA “grote vraagtekens op”.
“De Dendermondse gemeenteraad bestelt een nieuwe studie naar de toekomstige stationsomgeving. Vooral de mobiliteit rondom het station roept grote vraagtekens op, zowel voor auto’s als voor fietsen”, stelt gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA).
“Zonder grondige bijsturing van de plannen riskeren we een verkeersinfarct om u tegen te zeggen.”
Het masterplan voor de stationsomgeving werd al opgesteld in 2010.
Het stadsbestuur wil nu vaart in het dossier steken en heeft daarom een nieuw onderzoek besteld. Het krijgt hiervoor een subsidie van 72.000 euro van de hogere overheid.
Rotonde
“Het masterplan wil alle parkeerplaatsen rond het station, voor- en achterkant, afschaffen. Ook parkings in de omgeving, zoals in de Stationsstraat, op de Geldroplaan en aan de loods van de Hemelstraat verdwijnen. In de plaats komt er 1 grote nieuwe parking voor 800 wagens met toegang onder de rotonde van de Brusselse Poort”, aldus Roggeman.
“Maar dat betekent dat de massa auto’s die vandaag parkeren aan de kant van Sint-Gillis, op de goederenkoer en op het stationsplein naar de rotonde geleid worden. Zonder wijziging van de plannen zullen honderden auto’s extra op de rotonde moeten rijden, afslaan naar de LeopoldII-laan, om daar te keren en vervolgens aan de rotonde de toegang van de ondergrondse parking binnen te rijden.”
Alternatieven onderzoeken
Tomas Roggeman vindt het alvast “een absurd plan dat de mobiliteitsproblemen in de spits alleen kan vergroten”.
“Wij willen dat alternatieven onderzocht worden, zoals extra toegangen voor de parking of een nieuwe locatie aan de kant van Sint-Gillis”.
“Bovendien is de capaciteit voor de toekomstige parking te klein. Die is voorzien op 800 wagens. Maar vandaag krijgt de stationsbuurt al ongeveer 900 auto’s per dag te verwerken. Tel daarbij nog de nieuwe woningen die voorzien worden en verkeer voor het centrum, en dan weet je dat je niet toekomt. Een kleinere parking betekent onvermijdelijk overlast voor de omwonenden” zegt Tomas Roggeman.
Meer fietsparking
“Ook de ambitie om meer mensen met de fiets naar het station te lokken, vereist herwerking van de plannen. De geplande fietsparkings hebben onvoldoende capaciteit. Aan de voorkant van het station worden 480 plaatsen voorzien, terwijl daar vandaag al evenveel fietsers parkeren. Het is er nu al zoeken naar een plaatsje.”
“Ook de aansluitingen met de toekomstige fietssnelwegen roepen grote vraagtekens op. Het station moet een knooppunt van verschillende fietssnelwegen worden, met paden langs de spoorwegen naar Sint-Gillis, Buggenhout, Zele, Hamme en Oudegem. Maar niemand weet hoe die fietssnelwegen verbonden kunnen worden met het station. Veel plaats naast de sporen is er niet.”
N-VA pleit daarom voor een studie die deze knelpunt bekijkt. “Zo kunnen we vermijden dat opnieuw kostbare tijd verloren gaat in dit belangrijke dossier”, besluit Roggeman.